maandag 26 november 2007

Verwarming

We hebben eindelijk centrale verwarming! Gelukkig geen gedoe meer met gas- en elektrische kacheltjes, waarmee je maar een halve kamer kunt opwarmen. Ons huis is losstaand en oorspronkelijk gebouwd als vakantiehuis, en ook als zodanig gebruikt door de vorige twee eigenaren. Dus hadden ze het nooit nodig gevonden om centrale verwarming aan te laten leggen. Ook al is de periode dat er gestookt moet worden korter dan in Nederland, het wordt in die periode echt wel koud. 's Nachts ongeveer van 0 tot 10 graden en overdag 7 tot 15 graden, met natuurlijk af en toe uitschieters naar boven en beneden. Ons huis is ook niet geïsoleerd en dat betekent dat zonder verwarming de temperatuur binnen gelijk is aan die van buiten. En dat is vooral 's ochtends als je opstaat heel vervelend. Ik kon er maar niet aan wennen dat het in huis bijv. 10 graden was als ik opstond! We besloten vorige winter dan ook dat het de laatste winter zou zijn zonder verwarming.
Ik hield mijn hart vast tijdens de installatie want ik had van Ron, een Nederlandse vriend van ons die ook in Spanje woont, gehoord dat de gemiddelde Spanjaard er toch een iets andere werkwijze op na houdt dan de gemiddelde Nederlander. Ze hebben wat minder de instelling om het werk goed te doen en ze "doen maar wat", dat wil zeggen eerst doen en dan pas denken. Ik moet eerlijk zeggen, het viel achteraf gezien wel mee, maar toch zitten we nu met vier gaten in de vloer waar ze dus niet hadden moeten boren omdat er een draagbalk onder zit. Je kan onder het huis zien waar de draagbalken lopen dus met behulp van een meetlint en wat moeite kun je boven de positie aftekenen. Maar nee, ze boren waar ze willen boren, stuiten dan op de draagbalk, boren dan 2 cm verderop, stuiten dan weer op de draagbalk, enz. totdat ze ernaast uitkomen. Maar goed, ik zeg maar zo, het had veel erger gekund. We zijn nu 10 radiatoren (in iedere kamer één, in de woonkamer twee en in de gang twee), een ketel en een gasoline tank van 700 liter rijker. We zijn aangewezen op gasoline want aardgas hebben we hier niet. Ik schat dat we met een volle tank (€500) een half jaar vooruit kunnen. Dan is het een kwestie van bellen en dan komen ze het bijvullen. Deze winter zitten we gelukkig niet meer in de kou.

Geen opmerkingen: