zondag 4 november 2007

Hoe werkt dit blog?

Een "weblog", ook wel genoemd "blog", is een website die regelmatig vernieuwd wordt en waarop de geboden informatie in chronologische volgorde (op datum) wordt weergegeven. Een zeer volledige beschrijving is te vinden op wikipedia: nl.wikipedia.org/wiki/weblog. Voor de mensen die nog nooit met een blog te maken hebben gehad, zal ik hier wat meer vertellen over de werking van dit blog. Het linkergedeelte bevat de meest recente artikelen die ik heb geschreven, de laatste als eerste. Het rechtergedeelte bevat het archief, alle artikelen per jaar en per maand.

Onderaan ieder artikel staat het aantal reacties op het artikel, en door erop te klikken krijg je de mogelijkheid ook te reageren. Het kan zijn dat je iets wilt vragen, of je ongenoegen wilt uiten, of alleen wilt zeggen dat je het er mee eens bent. In het reactie-scherm kun je de reactie intikken, vervolgens wordt je geacht de woordverificatie in te tikken (om er zeker van te zijn dat je een persoon van vlees en bloed bent), en daarna kies je een identiteit. Als je een Google account hebt, kun je dat opgeven, met als voordeel dat alle verdere reacties op hetzelfde artikel per email naar je toe gestuurd kunnen worden. Maar je kunt ook gewoon alleen je naam opgeven (of een alias) of zelfs helemaal anoniem blijven.

Onderaan ieder artikel staat ook "Links naar dit bericht". Waar dat precies voor dient ben ik nog niet helemaal achter. Ik hou me aanbevolen als iemand het wel weet.

Ook staan er een aantal labels onderaan ieder artikel. Dat zijn de labels die ik geef aan het artikel om het te categoriseren. Het geeft je de mogelijkheid om op een bepaald moment alle artikelen op te vragen met bijvoorbeeld het label "internet".

Het envelopje onderaan een artikel geeft je de mogelijkheid om het betreffende artikel per e-mail te versturen aan iemand anders.

En verder staat helemaal onderaan de pagina "Abonneren op: Berichten (Atom)". Dit wordt genoemd een "Feed". Om te weten wat dat is raad ik wederom wikipedia aan: nl.wikipedia.org/wiki/webfeed. In het kort gezegd kun je je hiermee abonneren op mijn blog wat inhoudt dat je zonder naar het blog te surfen kunt zien welk artikel ik nieuw heb toegevoegd. Erg handig!

Geen opmerkingen: