zaterdag 3 november 2007

Samenvatting van het eerste jaar

Ja, we zitten hier al weer een jaar. Wat is het snel gegaan allemaal. Vorig jaar op 1 oktober reed ik hier naar toe met de auto helemaal volgeladen, tenminste, een deel van de route. Het grootste deel heb ik met de autoslaaptrein gedaan. Ideaal is dat. Een aanrader onder andere omdat de kosten gelijk zijn. Tegenover een treinkaartje voor 1 persoon en 1 auto staat tol en benzine door heel Frankrijk en een nacht in een hotel ergens onderweg. Griselda moest op 2 oktober nog even de overdracht van het huis in Mijdrecht regelen, en kwam diezelfde dag in het vliegtuig met de 2 poezen. Alles ging zonder problemen, behalve misschien dat de kattenbox op de lopende band terechtkwam als ware het een koffer, wat natuurlijk niet de bedoeling is. In Spanje kijkt men toch iets anders tegen dieren aan dan in Nederland!

We wonen in Pineda de Santa Cristina, zo'n 70 km van Barcelona en 40 km van Tarragona af (zie kaartje). Hemelsbreed 15 km van de kust en dus van het strand. Maar we zijn niet echt strandmensen dus we gaan weinig. En als we gaan dan buiten het seizoen wanneer de toeristen weg zijn. Dan is het wandelen een stuk aangenamer. We wonen op ongeveer 300 m hoogte, waardoor de temperatuur in de zomer een paar graden lager is dan aan de kust. Het is erg heuvelachtig dus fietsen is er helaas niet bij, ook omdat de smalle bergwegen er niet op berekend zijn. Het is een zone met veel dennebomen dus het hele jaar door is het groen (vandaar de naam "Pineda"; pino = denneboom).

In het begin had mijn Nederlandse werkgever veel werk voor me, en omdat ADSL hier niet mogelijk bleek te zijn (te afgelegen en het aantal mensen dat hier woont is erg klein) heb ik breedband internet via de satelliet moeten nemen. Een dure grap! Dus naast de televisie schotel (voor de Nederlandse zenders!) hangt een aparte schotel die gericht is op de satelliet "Heliosat". Deze schotel is groter en moet niet alleen kunnen ontvangen maar ook zenden. We wachten nog steeds geduldig op de dag dat we ADSL kunnen krijgen, want dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Helemaal omdat mijn werkgever bijna geen werk meer voor me heeft dus we eten al brood zonder boter. Gelukkig heeft Griselda net twee weken geleden een baantje gevonden, dus er is wat druk van de ketel af. Helaas liggen de salarissen hier wat lager dan in NL, en het prijsniveau is gelijk, dus ik zal hier ook aan de bak moeten. Ik weet alleen niet wat. Ik dacht een jaar geleden dat ik wel ergens tegenaan zou lopen, nou mooi niet. Dus ik ben me nu aan het bekwamen in het maken van websites. Men moet toch wat?

Ik zit tegenwoordig op Catalaanse les. Hoewel we tot nu toe geen enkel probleem hebben ondervonden met het Spaans, hebben we toch maar besloten om Catalaans te gaan leren. Men heeft ons verteld dat hier in de kuststrook de mensen minder fanatiek zijn (Catalunya moet onafhankelijk worden! Vergelijkbaar met Schotland of Wales) maar in de binnenlanden van Catalunya kan het zijn dat je mensen tegenkomt die weigeren om Spaans te spreken. Ik vind het een vreselijke taal! Het loopt niet, het is niet vloeiend en mooi klinkend zoals het Spaans. En in het noorden spreken ze sommige dingen anders uit dan in het zuiden. In veel woorden wordt de letter 'e' uitgesproken als een 'a', bijv. Barcelona wordt uitgesproken als Barçalona of ook wel afgekort tot Barça als het gaat over de voetbalclub. Maar niet in alle woorden om het maar weer moeilijk te maken. En de tijden zijn onlogisch. Bijv. kwart over zeven wordt gezegd als: un quart de vuit (een kwart van acht). Zie hier één van de franse invloeden: huit. En tot overmaat van ramp spreek je 'de' uit als 'da'. Maar goed, mijn doel is slechts om het te kunnen verstaan en me een beetje kunnen redden.

En dan het weer, altijd een populair onderwerp. Een hele verbetering ten opzichte van NL. Voordelen: de zon schijnt veel vaker, het regent veel minder en de temperaturen zijn wat hoger. Nadelen: hartje zomer wellicht te heet (hoewel we dat in onze enige zomer hier niet hebben meegemaakt) en het regent te weinig naar mijn smaak. Dat laatste is natuurlijk een praktisch nadeel (en financieel) want dat houdt in dat er het hele jaar door water gegeven moet worden. Zomers dagelijks, in de winter wekelijks of 2-wekelijks.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dapper hoor, emigreren naar een ander land. Misschien dat ik zelf de stap nog wel eens neem. Ik ben benieuwd naar je verdere belevenissen.