zaterdag 17 november 2007

De Leoniden

Vandaag is 17 november, mijn verjaardag, en ik werd er door Griselda aan herinnerd dat ieder jaar rond deze datum de aarde een meteorenzwerm doorkruist, genaamd de Leoniden. En omdat ik ze in Nederland nog nooit gezien heb, is mijn hoop nu op Spanje gevestigd. Het is hier toch vaker onbewolkt dan in Nederland. Dus ik heb even wat informatie ingewonnen op internet.
Het schijnt dat de piek plaatsvindt op 19 november om 00:05 en dat er op dat moment zo'n 60 meteoren per uur onder ideale omstandigheden (d.w.z. heldere hemel en geen maan) te zien zijn, tenminste dat is de voorspelling. Als de piek op het voorspelde tijdstip plaatsvindt, dan is het alleen maar vanuit AziĆ« te zien. Wij moeten het helaas met de flanken van de piek doen, met een intensiteit van ongeveer 20 meteoren per uur onder ideale omstandigheden. Maar men voorspelt ook dat de helderheid van de meteoren onder gemiddeld niveau is, vraag me niet waarom. Al met al voorspelt dat niet veel goeds. Maar goed, als het onbewolkt is gaan we toch een poging wagen om ze te zien, maar ik betwijfel of het de moeite waard is om de kou te trotseren (het koelt hier behoorlijk af 's nachts: 5°C) om met geluk 1 meteoor per 3 minuten te zien.

Geen opmerkingen: