woensdag 30 januari 2008

Processierups

Het is weer tijd voor de processierups. De dennenbomen hangen al weer vol met nesten die als maar groter worden. Elk nest bevat honderden, of misschien wel meer, rupsen die zich voeden met de sappen van de boom en groeien als kool. Het schijnt dat ze bedekt zijn met een poeder waar veel mensen allergisch voor zijn. Eén van de verhalen die we hoorden was dat iemand die een rupsenhaartje in zijn oog kreeg, zijn oog kwijt was! Wat daar van waar is weet ik niet, maar ik zal in ieder geval geen rups aanraken.
Binnenkort zullen de nesten te zwaar worden en uit de boom vallen. Dan gaan de rupsen lopen (in processie) en afhankelijk van de hoeveelheid rupsen zie je dan een tapijt of een smal rijtje van rupsen. We hebben ons laten vertellen dat ze op zoek gaan naar een plek om zich in te kunnen graven, en dan blijven ze één of meerdere jaren ondergronds. En als de rups uit zijn schuilplaats komt dan wordt het een vlinder (helaas een lelijk mot-achtig vlindertje). En dan is de cyclus bijna voltooid, want de vlinder gaat wederom eitjes leggen in de dennebomen.
Gelukkig zijn ze vorige winter twee keer langs geweest om de bomen te bespuiten, dus we hebben in totaal misschien 5 rupsen gezien! Of ze deze winter weer komen moeten we afwachten. Tot op heden zijn ze in ieder geval nog niet langs geweest.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,

Ik woon ook sinds kort in Spanje en hoorde vandaag pas voor het eerst over deze vreselijke rupsen. Ik woon naast vele dennenbomen en ze hangen inderdaad vol. Is meteen hele andere ervaring van Spanje....Ik heb een hond dus ben dus ook als de dood dat er iets met haar gebeurd....
Anyway je zei aan het einde van je verhaal dat de gemeente langs komt om te spuiten, kun je dat ook aanvragen?

Marco zei

Dat durf ik niet te zeggen, maar het lijkt me niet. De gemeente besteedt het uit aan een bedrijf dat dan komt met een hele grote wagen en dan in 1 dag een groot gebied bestrijkt. Maar ik zou het gewoon proberen, wie niet waagt die niet wint! Maar denk niet dat het probleem verholpen is als alleen de bomen naast je bespoten worden. Het stof van de rupsen een paar honderd meter verderop zit of komt tenslotte ook in de lucht....

Anoniem zei

Hallo,
Wij zitten nu een half jaar op Mallorca en we hebben nu zo'n spoor rupsen naast ons huisje gezien haha. Was een raar gezicht, op onze website zie je er wat van....
http://800zeemijlen.punt.nl/#400609
We kregen later wel wat dikke jeukbulten onderhuids?, maar de dennenbomen bloeien nu ook en daar kan het ook nog door komen hoorden we. Was ook wat aan het neuzen voor meer info en kwam op deze site

Gr. Mirella

Marco zei

Hallo Mirella, ik heb de foto's bekeken op je website. Grappig gezicht die processie he? We hebben te horen gekregen van de gemeente dat er dit jaar niet "gefumigeerd" wordt omdat er dit jaar relatief weinig nesten in de bomen hangen. En dat is waar, vorig jaar was het veel erger. Ik heb verhalen gehoord van mensen die beweren dat er jaren zijn geweest dat de wegen bedekt waren met een tapijt van rupsen. Misschien lichtelijk overdreven? Ik heb de laatste paar maanden inderdaad wat meer last van jeuk dan normaal, wist niet dat het ook van de dennebomen kan komen.